Saturday, May 29, 2010

sekadar nama?

suatu pagi di klinik pembedahan saya ditugaskan untuk 'clerk' (menemubual) seorang pesakit. saya melihat namanya pada kad rekod dan memanggilnya. "Khatija" (bukan nama sebenar). saya menoleh ke kiri dan ke kanan untuk melihat siapakah orangnya. Seorang perempuan tidak bertudung bangun dan memandang ke arah saya. Muka seakan-akan Cina-Jawa. mungkin orang lain. "Khatija Kamal". saya masih tercari-cari si pesakit. perempuan tadi menghampiri saya dan memberitahu yang dialah "Khatija". Saya agak terkejut.

saya membawa dia masuk ke bilik doktor dan memulakan proses menebual. dia memberitahu saya dia berasal dari Indonesia, berbangsa Cina, berkahwin dengan orang Malaysia, bernama "Khatija", beramalan dengan ajaran Buddha.

selesai tugasan hari itu saya pulang ke rumah memikirkan isu ini; adakah nama sekadar nama? atau nama membawa pengertian yang lebih besar.

nama memberi identiti, mencerminkan budaya, dan secara tidak langsung melambangkan agama seseorang individu.

soalnya? seorang non-Muslim menggunakan nama yang umumnya menganggap nama itu sebagai identiti muslim; adakah ia akan memberi gambaran negative kepada Islam sekiranya dia tidak beramal dan berakhlak seperti seorang muslim. jelas sekali dia tiada halangan dan batasan-batasan agama. tak perlu segan silu. "Seng muhammad meminum arak".

soalnya? seorang muslim menggunakan nama yang umumnya menganggap nama itu sebagai identiti muslim; adakah dia juga akan gamabran negative sekiranya seperti di atas. namun logiknya atas kesedaran Islam (conscience), mungkin dia agak malu untuk melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan masyarakatnya secara terang-terangan. melainkan masyarakatnya juga seperti dia. krisis yang melanda kaum Melayu dan juga Arab

soalnya? seorang muslim menggunakan nama yang umumnya menganggap nama itu sebagai identiti agama lain; 'Alexander bin Ali' yang ini pula bagaimana? mungkin rasanya tiada masalah. isunya terletak pada kebanggaan ibu bapanya dengan nama-nama Islam. Barat menguasai budaya sekarang. jadi lebih 'cool' dan lebih 'glamour' sebegitu. 'trend' ibu bapa sekarang

soalnya? adakah sekadar nama?

No comments: