Sunday, September 26, 2010

tulipmania

semasa kecil saya mempunyai seorang kawan yang menceritakan kepada saya tentang bunga tulip. ketika itu saya pun hairan, kenapa orang sanggup mengembara jauh hingga ke belanda untuk melihat kecantikan tulip. bulan lepas, sehari sebelum pulng ke malaysia, saya berkesempatan melihat keindahan ciptaan Allah s.w.t. itu, 'subnanallah'.

dan seperti yang umum ketahui, apabila disebut tulip, mesti akan dikaitkan dengan Belanda. malah ketika di tulip farm itu, penyambut tetamu dan juga rata-rata pekerja di situ akan berpakaian tradisional Belanda. seolah-olah tulip itu asalnya dari Belanda

saya sempat berkenalan dengan dua orang Belanda
semasa di tulip festival.... mr dutchman dan mrs dutchlady



tapi sedarkah kita bahawa tulip itu asalnya dari kerajaan Islam Turki Uthmaniyyah. dipopularkan semasa pemerintahan Sultan Sulaiman I pada kurun ke 15 dan menjadi simbol kekayaan sultan ketika itu. perkataan tulip sendiri berasal dari kata tulbend dalam bahasa turkey yang bermaksud muslin. ini kerana kelembutan tekstur bunga tulip seakan-akan kain muslin yang antara kegunaannya untuk membuat langsir.

apa yang ingin disampaikan di sini adalah:
  1. pentingnya memahami dan mengkaji sejarah agar kita tahu asal usul kita
  2. hilangnya kebanggan kita kepada tamadun Islam dan terlalu mengagungkan tamaddun Barat.
  3. bagaimana kita telah tertipu oleh keadaan sekarang akibat tidak pernah menyedari kehebatan tamadun Islam
  4. disebabkan kelekaan kita, bunga tulip telah dieksploitkan oleh pihak Belanda dan menjadi sumber kewangan kepada negara itu. begitu juga dalam bidang lain, banyak yang telah dipelopori oleh ilmuwan Islam tetapi dunia sekarang tunduk ke Barat untuk menuntutnya.
pengajarannya belajarlah sejarah, berbanggalah dengan asal usul kita. sedarlah kita mencapai satu posisi yang tinngi. sudah tiba masanya untuk bangun semula

kenangan manis bersama sahabat-sahabat di tulip festival

No comments: