Thursday, March 25, 2010

critical care

hari demi hari berlalu, semakin hampir saya dengan penghujung sesi pengajian. walaupun rasanya masih ada satu tahun lagi, namun tidak dapat dihalang keinginan fikiran untuk mengandaikan masa depan.

adakalanya masih rasa tidak kompeten dan belum bersedia. sepanjang sesi pendewasaan saya dalam bidang ini, saya mendapati bahawa isunya bukanlah penguasaan fakta, namun kemampuan unttuk 'tebal muka' dan kesanggupan untuk menerima kritikan.

mereka yang berada diluar bidang ini akan berkata 'biasala kene marah dengan bos, itu kerja'. tetapi mereka tidak faham perbezaan antara kena marah dengan bos dan kena marah dengan bos didepan klien. HO dimarah pakar didepan pesakit. sama juga seorang guru dimarahi pengetua didepan murid. seandainya ahli perniagaan dikritik oleh majikan didepan pelanggan, sudah tentu pelanggan kurang mempercayai peniaga itu.

walagaimanapun senario seperti itu akan melahirkan dua jenis manusia; yang pertama orang yang lemah dan cepat putus asa kerana tidak sanggup menghadapi tekanan. yang kedua mereka mereka yang lebih tabah, gigih, sabar dan lebih kuat dalam perjuangan.

setiap hari yang baru saya cuba untuk memahatkan konsep ini didalam fikiran agar suatu hari ia menjadi sebuah peribadi yang tetap.pinjam kata Al-Banna 'masa sebahagian dari rawatan'.

harapnya saya dan sahabat-sahabat diluar sana akan menjadi yang kedua insyaAllah. semoga pengalaman ini akan mengukuhkan lagi langkah dalam perjuangan hakiki.


ps: terjumpa gambar ini setelah sekian lama

No comments: