Tuesday, March 9, 2010

tanah tumpahnya darahku

setelah masuk tahun akhir pengajian, saya memerhatikan ada dua topik yang hangat diperbincangkan pelajar terutamanya sahabat terdekat; pertama soal tempat kerja, kedua soal kahwin. walaupun topik kedua lebih hangat, menjadi perhatian saya untuk menyentuh sedikit topik pertama.

antara kriteria untuk memilih tempat (bukan calon):
  1. amal jam'ie kawasan
  2. dekat dengan rumah orang tua yang makin uzur
  3. dekat rumah kerana senang
  4. hospital besar agar banyak belajar
  5. tempat baru untuk meluaskan perspektif
  6. tempat sama sebab dah biasa
  7. luar negara lebih mudah dan income tinggi
  8. luar negara supaya boleh minta PR (permanent resident)
pandangan peribadi saya, alasan (1) dan (2) tidak patut dikompromikan. ramai yang berhajat untuk bekerja di luar negara, niat masing-masing yang akan menetukan kemuliaan suatu pekerjaan. tetapi yang menyentuh hati saya kali ini, seorang doktor yang bukan bumiputra berkata kepada saya:


"it's better to work in Malaysia, serve our country, serve the people"

saya terkejut pendirian itu datang dari dia. sedangkan anak jati bumi ini memburu keselesaan di negara orang.




kita pergi orang biar
orang datang kita alukan
Bumi di sana sudahpun belajar
jangan tuannya jadi pelarian

di mana mahu letaknya maruah
jikalau tergadai rumah sendiri
di mana akan tumpahnya darah
jikalau bumi ini tiada erti

No comments: